Toegankelijkheid van OpenStreetMap data

OpenStreetMap is ondanks de omvang een relatief jong project. Het zijn vooral mensen met een voorliefde voor digitale technieken die OpenStreetMap vormgeven. Dat geldt voor het verzamelen van de geografische informatie, maar al helemaal voor het maken van de software om die informatie in te voeren en te ontsluiten. Die technische achtergrond maakt het dat veel van de interfaces van OpenStreetMap vaak technische mooi in elkaar zitten, maar in het gebruiksgemak achterblijft.

De ontwikkeling van OpenStreetMap is goed te vergelijken met de ontwikkeling van de desktop omgeving van het besturingssysteem Linux. Ook al deden veel hackers jarenlang hun best de toegankelijkheid te verbeteren, pas de laatste jaren is de desktop bruikbaar geworden voor een grotere massa. Met OpenStreetMap is het niet anders. Sommige techneuten hadden een specifieke functionaliteit zelf nodig (scratching an itch in het jargon van hackers), anderen waren nieuwsgierig of en hoe iets gemaakt kon worden. Gevolg is een grote hoeveelheid van scripts, code en programmas die in meer of in mindere mate goed functioneren. Het ontbreekt echter aan een eenduidige en toegankelijke interface.

Er zijn bijvoorbeeld veel manieren om een kaartje in een website op te nemen en bestaan er bijna tien programmas om een route van A naar B uit te rekenen. Bijna al deze programmas voeren een specifieke functionaliteit in meer of mindere mate perfect uit. Eerlijkheid gebiedt echter te zeggen dat deze interfaces echter (nog!) niet zeer uitnodigend en intuïtief zijn om mee te werken.

Maar, kijk vooral zelf rond! Er zijn kaarten, routeplanners en tal van voorbeelden van toepassingen van derden in Nederland en daarbuiten.